Програма розвитку малого і середнього підприємництва на території Арбузинської селищної територіальної громади на 2024-2026 роки
АРБУЗИНСЬКА СЕЛИЩНА РАДА
Миколаївської області
РІШЕННЯ
від 15.02.2024 року № 9 ХХХVІІ позачергової сесії сесія
смт Арбузинка дев’ятого скликання
Про затвердження Програми розвитку
малого і середнього підприємництва
на території Арбузинської селищної
територіальної громади на 2024-2026 роки
Керуючись статтями 26, 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про основи національного спротиву», відповідно до рішення виконавчого комітету Арбузинської селищної ради від 19.01.2024 № 25 «Про схвалення проекту рішення Арбузинської селищної ради «Про затвердження Програми розвитку малого і середнього підприємництва на території Арбузинської селищного територіальної громади на 2024-2026 роки», Арбузинська селищна рада
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Програму розвитку малого і середнього підприємництва на території Арбузинської селищної територіальної громади на 2024-2026 роки (далі – Програма) (додається).
2. Виконавчому комітету селищної ради забезпечити виконання заходів Програми та передбачати їх фінансування при формуванні проектів селищного бюджету на 2024-2026 роки.
3. Встановити, що бюджетні призначення для реалізації заходів Програми на кожен рік передбачаються щорічно при формуванні бюджету, виходячи з можливостей його доходної частини, і затверджуються рішенням селищної ради на відповідний бюджетний період.
4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію селищної ради з питань планування бюджету і фінансів, регуляторної політики.
Селищний голова Євгеній ТРАВЯНКО
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Арбузинської селищної ради
від 15.02. 2024 №9
ПАСПОРТ
Програми розвитку малого і середнього підприємництва
на території Арбузинської селищної територіальної громади
на 2024 – 2026 роки
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19.01.2024 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Загальні положення
Програма розвитку малого та середнього підприємництва на території Арбузинської селищної територіальної громади на 2024-2026 роки розроблена на виконання виконання вимог пункту 2 частини першої статті 9 Закону України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні» від 22.03.2012 № 4618-VI з урахуванням регіональних особливостей, а також економічних і соціальних проблем громади, закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР, «Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні» від 21.12.2000 №2157-III, «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» від 11.09.2003 № 1160-ІV.
У Програмі враховано положення законів України «Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні», «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»,
«Про адміністративні послуги», Державної стратегії регіонального розвитку
на 2021-2027 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України
від 05.08.2020 № 695.
Розвиток малого та середнього підприємництва є одним
із стратегічних напрямів забезпечення сталого економічного розвитку,
що підтверджується світовою практикою, найбільш мобільним, конкурентоспроможним сегментом економіки будь-якої держави. Мале
та середнє підприємництво виконує ряд важливих економічних і соціальних функцій. Розвиток малого бізнесу призводить до створення додаткових робочих місць, самозайнятості населення та формування бюджетів усіх рівнів. Як засвідчує міжнародний досвід, важливою складовою чинників зміцнення конкурентоспроможності національної економіки є підприємництво.
Розвиток підприємництва вкрай необхідний, тому потребує підтримки, як на державному, так і на місцевому рівні.
Сьогодні саме з малим та середнім підприємництвом держава пов’язує надію на швидкі позитивні структурні зміни в економіці, вихід з економічної кризи та створення умов для розширення впровадження ринкових реформ.
Великою мірою роль підприємства полягає у вирішенні питання зайнятості, що проявляються, насамперед, у здатності малого та середнього бізнесу створювати нові робочі місця і поглинати надлишкову робочу силу. Особливо це стосується нинішнього стану справ як в Україні в цілому, так і в нашому регіоні зокрема. Адже в той час, коли йде процес скорочення робочих місць на великих підприємствах, малі фірми не тільки зберігаються, але й створюють нові робочі місця.
Програма визначає мету, завдання та шляхи розв’язання проблем у сфері малого та середнього підприємництва територіальної громади, виходячи із реальної ситуації в соціально-економічній сфері, служби зайнятості, громадських організацій, наявних матеріально-технічних, трудових та фінансових можливостей громади.
Розвиток малого підприємництва є складовою соціально-економічного розвитку громади, тому питання розвитку малого підприємництва залишається одним із важливих і розглядається як стратегія зростання з набуттям якісних змін в економіці та розширення соціальної бази реформ.
3. Мета Програми
Метою Програми є популяризація ведення підприємницької діяльності, підвищення навичок ведення власної справи,спрямування дій органів місцевого самоврядування, суб’єктів малого і середнього підприємництва, громадських організацій та об’єднань підприємців на створення сприятливих умов для започаткування, ведення та розвитку підприємницької діяльності, забезпечення конкурентоспроможності товарів, робіт, послуг, поліпшення інвестиційного клімату, впровадження інновацій, ефективного державно – приватного партнерства, що впливатиме на соціально-економічний розвиток громади. Створення належних умов для реалізації конституційного права жителів громади на підприємницьку діяльність, підвищення їх добробуту шляхом залучення широких верств населення до такої діяльності, зростання ролі цього сектору під час вирішення соціально- економічних проблем розвитку громади.
Програма відображає систему цілей, завдань, цільових показників та має узгоджений за ресурсами, виконавцями і термінами реалізації комплекс заходів, спрямованих на створення умов розвитку малого та середнього підприємництва в громаді.
Однією із головних соціальних задач, що стоять перед бізнесом – є створення робочих місць. При аналізі роботи найкращих підприємств слід звернути увагу на кількість працівників, що є важливими для громади. Проте слід врахувати, що в Україні існує специфіка набору персоналу без трудових книжок. Це унеможливлює точний та реальних підрахунок працюючих (особливо найманих працівників у ФОПів).
- Визначення актуальної проблеми Програми
Основними проблемами здійснення підприємницької діяльності є суперечливість чинного законодавства, що регламентує підприємницьку діяльність, недостатня допомога підприємництву з боку держави, незахищеність підприємців, їх бізнесу, нестача власних обігових коштів та труднощі з отримання фінансово-кредитної допомоги, висока вартість позичкових коштів, недорозвинутість фінансового ринку, відсутність у підприємців необхідних базових знань в галузі бізнесу і кваліфікованої консультаційної підтримки, складна соціально-економічна ситуація в країні, відсутність інвестицій.
5. Перелік пріоритетних завдань Програми
-зменшення регуляторних витрат суб’єктів малого і середнього підприємництва на виконання положень регуляторних актів, виданих місцевими органами виконавчої влади і місцевого самоврядування;
- надання розвитку у реалізації встановлених законом прав суб’єктів малого і середнього підприємництва;
- в одержанні документів дозвільного характеру та адміністративних послуг;
-впровадження державних програм розвитку та фінансової підтримки суб’єктів підприємництва;
- створення бізнес середовища для забезпечення зайнятості молоді;
- сприяння суб’єктам малого і середнього підприємництва у державно-приватному партнерстві;
- розвитку малого і середнього підприємства на селі;
- створення умов для розвитку сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів на селі;
- популяризація підприємницької діяльності;
- створення сприятливого інвестиційного клімату для залучення внутрішніх та зовнішніх інвестицій;
- створення позитивного іміджу підприємництва, вдосконалення системи інформаційно-консультативного забезпечення суб’єктів малого та середнього підприємництва.
- Очікувані результати від реалізації Програми
Завдяки реалізації заходів Програми будуть створені сприятливі умови для розвитку підприємництва та залучення інвестицій, розв’язання актуальних проблем, що стримують розвиток приватної ініціативи, забезпечення економічного зростання, формування і впровадження ефективної системи підтримки і захисту суб’єктів малого та середнього підприємництва.
У результаті реалізації заходів Програми очікується: збільшення кількості суб’єктів малого та середнього підприємництва; збільшення кількості місцевих товаровиробників;
збільшення обсягів надходжень від діяльності суб’єктів малого і середнього підприємництва до бюджетів усіх рівнів від сплати податків, зборів та інших обов’язкових платежів;
створення нових робочих місць за рахунок збільшення кількості фізичних осіб-підприємців, малих і середніх підприємців;
створення інфраструктури підтримки малого і середнього підприємництва; прискорення розвитку малого і середнього підприємництва, повноцінне використання його потенційних можливостей, перетворення його на дієвий механізм розв’язання економічних і соціальних проблем, сприяння структурній перебудові економіки, вирішення проблем зайнятості та насичення вітчизняного ринку товарами та послугами.
7. Обсяги та джерела фінансування Програми
Фінансування заходів Програми здійснюється за рахунок коштів місцевих бюджетів, міжнародної фінансової допомоги та інших джерел, незаборонених чинним законодавством України.
8.Строки та етапи виконання Програми
Програма буде виконуватися у 2024-2026 роках.
Виконання визначених Програмою завдань здійснюється шляхом послідовної реалізації протягом зазначеного періоду заходів, спрямованих
на розвиток малого та середнього підприємництва в регіоні.
Коригування плану заходів Програми та термінів їх виконання здійснюватиметься за необхідністю.
9. Контроль за ходом виконання Програми
Координацію та контроль за станом виконання Програми здійснює виконавчий комітет Арбузинської селищної ради – головний розпорядник коштів та постійна комісія з питань планування бюджету і фінансів,регуляторної політики.
Організацію та контроль за виконанням Програми здійснює відділ архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства, благоустрою, соціально-економічного розвитку, інвестицій та проєктування Арбузинської селищної ради (далі - відповідальний виконавець) визначає першочерговість виконання заходів (Додаток 1) з урахуванням потреб малого і середнього підприємництва, наявності фінансових та інших ресурсів. Відповідальний виконавець в ході реалізації Програми забезпечує цільове та ефективне використання бюджетних коштів у межах визначених бюджетних призначень.
Відповідальний виконавець забезпечує координацію роботи з іншими відділами виконавчого комітету Арбузинської селищної ради, облдержадміністрацією, районним центром зайнятості,представниками малого і середнього підприємництва.
Відповідальний виконавець здійснює моніторинг виконання заходів Програми протягом терміну її виконання. Щорічно у складі звіту про підсумки соціально-економічного розвитку громади готує інформацію про хід виконання Програми за попередній рік.
В період реалізації заходів Програми до неї можуть вноситися зміни і доповнення після відповідного погодження на депутатських комісіях та затвердження селищною радою.
Поточний контроль за ходом реалізації Програми розвитку малого та середнього підприємництва на 2024-2026 роки покладається на постійну комісію з питань планування бюджету і фінансів, регуляторної політики.
В залежності від соціально-політичного становища на державному рівні, змін в економіці та соціальній сфері, змін чинного законодавства у Програму можуть вноситись зміни та корективи.
SWOT-аналіз
У ході аналітичної роботи по розробці проекту Програми проведено SWOT-аналіз. Визначено внутрішні (сильні та слабкі сторони) та зовнішні (сприятливі можливості та загрози) чинники, що стримують розвиток підприємницької діяльності. Основні завдання SWOT-аналізу: виявлення сприятливих можливостей, визначення загроз і розробка заходів щодо знешкодження їхнього впливу, виявлення сильних сторін і зіставлення їх з ринковими можливостями, визначення слабкостей та розроблення стратегічних напрямів їх подолання, виявлення конкурентних переваг та формування її стратегічних пріоритетів.
SWOT – аналіз Арбузинської селищної територіальної громади
Сильні сторони |
Слабкі сторони |
|
Наявність тіньового сектору серед суб’єктів малого підприємництва.
Недостатня кількість людей з класичними професіями.
Недостатня обізнаність підприємців з чинним законодавством, основами бізнесу та оподаткування.
Високий рівень безробіття і несприятлива для розвитку економіки демографічна структура.
Недостатній рівень професійних знань і досвіду починаючих підприємців щодо ведення підприємницької діяльності.
Відсутність стартового капіталу для започаткування бізнесу та брак обігових коштів для його розвитку.
Територіальна нерівномірність розвитку малого та середнього підприємництва.
Відсутність системи формування органами місцевого самоврядування міжсекторного співробітництва (бізнес-влада-громада).
Низька якість дорожнього покриття більшості комунальних доріг.
Високий рівень інфляційних ризиків кредитування.
Низька культура та самовідданість приватних підприємців щодо 100% оплати податків та зборів до бюджетів всіх рівнів. |
Можливості |
Загрози |
Децентралізаційні процеси та зростання економічної самостійності громади.
Здійснення дерегуляційних процесів у сфері господарської діяльності, спрощення умов ведення бізнесу.
Формування стимулюючих механізмів, ресурсної підтримки представників малого і середнього підприємництва.
.Розширення міжрегіональних зв’язків.
Збільшення надходжень до бюджетів всіх рівнів від платежів за рахунок збільшення кількості суб’єктів малого та середнього підприємництва, а також збільшення чисельності найманих працівників.
Реалізація державної регуляторної політики, удосконалення роботи щодо державної реєстрації та процедури отримання документів дозвільного характеру, необхідних для започаткування та провадження господарської діяльності.
Збільшення кількості інвестиційних пропозицій для розвитку бізнесу
Формування позитивного іміджу громади шляхом участі у різноманітних ярмарках, виставках.
Зниження адміністративних бар’єрів для розвитку підприємництва.
Скорочення планових перевірок суб’єктів господарювання.
Спрощена процедура реєстрації підприємства, ФОП.
Фінансування інвестиційних проектів СМП на зворотній або безповоротній основі, здешевлення банківського кредитування для суб’єктів малого підприємництва (часткова компенсація відсотків за кредити). |
Державне втручання у відповідні сфери підприємницької діяльності.
Велика кількість податків.
Високі фактичні рівні оподаткування МСП (єдиного податку, включно з ЄСВ).
Високий рівень інших податків і зборів.
Злочинність, корупція та її наслідки.
Макроекономічна нестабільність (попит, інфляція, курс обміну валют).
Політична нестабільність.
Висока вартість кредиту.
Непрозора неузгоджена нормативна база. Слабка судова система.
Труднощі з реєстрації права власності (нерухомість, земельні ділянки, корпоративні права).
Перешкоди в роботі з монополістами (постачальниками газу, електроенергії, експлуатаційних послуг та інше).
Низька платоспроможність споживачів продукції.
Не вирішення питання регулювання ринку земельних відносин на державному рівні.
«Тінізація» економіки.
Міграція висококваліфікованих кадрів.
Загострення військового конфлікту та внутрішньої політичної ситуації в Україні.
Погіршення демографічної ситуації.
|
Проведений аналіз свідчить, що виявлені проблеми заважають малому і середньому підприємництву громади розвиватися більш ефективно. Розроблені заходи Програми спрямовані на розв’язання цих проблем.
Заходи спрямовані на реалізацію Програми розвитку малого та середнього підприємництва та території Арбузинської селищної територіальної громади на 2024-2026 роки |
||||
|
Заходи |
Обсяг фінансу вання |
Строки виконання |
Виконавці |
1. |
Забезпечення процедури розробки та прийняття регуляторних актів відповідно до Закону України «Про регуляторну політику у сфері підприємницької діяльності» |
|
У визначений законодавством термін |
Відділ архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства, благоустрою, соціально-економічного розвитку, інвестицій та проєктування виконавчого комітету селищної ради |
2. |
Забезпечення приведення регуляторних актів у відповідність до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» |
0,00 |
2024-2026 роки |
Відділ архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства, благоустрою, соціально-економічного розвитку, інвестицій та проєктування виконавчого комітету селищної ради |
3. |
Встановлення пільг, місцевих податків для підприємців |
0,00 |
2024-2026 роки |
Відділ фінансів Арбузинської селищної ради
|
4. |
Оприлюднення діючих місцевих регуляторних актів в ЗМІ та на офіційному сайті селищної ради |
0,00 |
У визначений законодавством термін |
Відділ архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства, благоустрою, соціально-економічного розвитку, інвестицій та проєктування виконавчого комітету селищної ради, відділ загальної, організаційної та інформаційної роботи апарату селищної ради та її виконавчого комітету |
5. |
Надання фахових консультаційних послуг та практичної допомоги з питань законодавства, оподаткування, зокрема проведення: - семінарів, прес-конференцій з питань роз’яснення норм податкового законодавства, навчання |
|
2024-2026 роки |
Відділ архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства, благоустрою, соціально-економічного розвитку, інвестицій та проєктування, юридичний відділ апарату селищної ради та її виконавчого комітету |
6. |
Здійснення моніторингу рішень,прийнятих органами місцевого самоврядування,до встановлених ставок платників єдиного податку 1та2 груп |
0,00 |
2024-2026 роки |
Відділ архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства, благоустрою, соціально-економічного розвитку, інвестицій та проєктування, юридичний відділ апарату селищної ради та її виконавчого комітету |
7. |
Виявлення та проведення консультацій для бажаючих відкрити власну справу, зайнятися підприємництвом |
0,00 |
2024-2026 роки |
Відділ архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства, благоустрою, соціально-економічного розвитку, інвестицій та проєктування, юридичний відділ апарату селищної ради та її виконавчого комітету
|
8. |
Інформування підприємців про грантові та кредитні програми, в тому числі: - моніторинг грантових та кредитних програм, спрямованих на розвиток бізнесу; -оприлюднення інформації про грантові та кредитні можливості на офіційній веб-сторінці Арбузинської територіальної громади (у розділі новини) |
0,00 |
2024-2026 роки |
Відділ архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства, благоустрою, соціально-економічного розвитку, інвестицій та проєктування виконавчого комітету селищної ради, юридичний відділ апарату селищної ради та її виконавчого комітету, відділ загальної, організаційної та інформаційної роботи апарату селищної ради та її виконавчого комітету |
9. |
Співпраця з районним центром зайнятості щодо надання допомоги з відкриття власної справи |
0,00 |
2024-2026 роки |
Відділ архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства, благоустрою, соціально-економічного розвитку, інвестицій та проєктування виконавчого комітету селищної ради, юридичний відділ апарату селищної ради та її виконавчого комітету
|
10. |
Сприяння залученню зовнішніх та внутрішніх інвестицій з метою розвитку та підтримки підприємництва в усіх сферах діяльності. |
0,00 |
2024-2026 роки |
Відділ архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства, благоустрою, соціально-економічного розвитку, інвестицій та проєктування виконавчого комітету селищної ради, суб’єкти МСП |
11. |
Сприяння в межах чинного законодавства у наданні оренди, продажу або безкоштовного користування суб’єктам малого і середнього підприємництва пустих приміщень, земельних ділянок для започаткування та ведення бізнесу. |
0,00 |
2024-2026 роки |
Відділ архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства, благоустрою, соціально-економічного розвитку, інвестицій та проєктування, відділ землекористування, кадастру та екологічної безпеки виконавчого комітету селищної ради |
|
Всього тис. грн. |
0,00 |
|
|
_____________________