Інформація про Реєстр збитків, завданих агресією Російської Федерації проти України
Історія створення Реєстру
Реєстр збитків, завданих агресією Російської Федерації проти України («Реєстр») є першою складовою міжнародного компенсаційного механізму, що покликаний забезпечити відповідальність держави-агресора за шкоду, заподіяну внаслідок війни проти України.
Ідею створення Реєстру було започатковано на міжнародному рівні в результаті ухвалення Генеральною Асамблеєю Організації Об’єднаних Націй Резолюції A/RES/ES-11/5 «Сприяння здійсненню правового захисту і забезпечення відшкодування шкоди у зв’язку з агресією проти України» від 14 листопада 2022 року, в якій було рекомендовано державам-членам ООН у співпраці з Україною створити міжнародний реєстр збитків, який слугував би для фіксації в документальній формі доказів та інформації про заяви щодо збитків, втрат або шкоди, завданих усім постраждалим фізичним та юридичним особам, а також державі Україна, в результаті міжнародно-протиправних дій Російської Федерації в Україні або проти неї, а також для сприяння та координації збору доказів.
12 травня 2023 року Комітет Міністрів Ради Європи ухвалив Резолюцію CM/Res(2023)3 про встановлення Розширеної часткової угоди про Реєстр збитків, завданих агресією Російської Федерації проти України, якою було створено Реєстр.
Реєстр було створено як платформу для міжурядового співробітництва, яка діє в інституційних рамках Ради Європи. Його створення стало можливим завдяки активній позицій Уряду України, що знайшла підтримку міжнародної спільноти.
8 листопада 2023 року Верховна Рада України ухвалила Закон, яким Україна приєдналася до Часткової розширеної угоди.
Категорії заяв, які можуть бути подані до Реєстру
Реєстром затверджено перелік із 45 категорій заяв, які можуть бути внесені до Реєстру, які охоплюють заяви з боку фізичних осіб (група А), заяви з боку держави Україна (група В) та заяви з боку юридичних осіб, крім тих, що входять до групи В (група С).
Категорії заяв можуть змінюватися та/або уточнюватися.
Так, для фізичних осіб затверджено такі категорії заяв:
A1 Заяви, пов'язані з вимушеним переміщенням
A1.1 Вимушене внутрішнє переміщення
A1.2 Вимушене переміщення за межі України
A2 Заяви, пов'язані з порушенням особистої недоторканності
A2.1 Смерть близького члена сім'ї
A2.2 Зникнення безвісти близького члена сім'ї
A2.3 Серйозні тілесні ушкодження
A2.4 Сексуальне насильство
A2.5 Катування, нелюдські або такі, що принижують гідність, види
поводження чи покарання
A2.6 Позбавлення свободи
A2.7 Примусова праця або служба
A2.8 Насильницьке переміщення або депортація дітей
A2.9 Насильницьке переміщення або депортація дорослих
A2.10 Інші порушення міжнародного права прав людини,
міжнародного гуманітарного права або законів і звичаїв війни
A3 Заяви, пов'язані з втратою майна, доходу або засобів до
існування
A3.1 Пошкодження або знищення житлового нерухомого майна
A3.2 Пошкодження або знищення нежитлового нерухомого майна
A3.3 Втрата житла або місця проживання
A3.4 Втрата оплачуваної роботи
A3.5 Втрата приватного підприємництва
A3.6 Втрата доступу або контролю над нерухомим майном на
тимчасово окупованих територіях
A3.7 Інші економічні втрати
A4 Втрата доступу до державних послуг
A4.1 Втрата доступу до медичної допомоги
A4.2 Втрата доступу до освіти
Для держави Україна (включаючи регіональні і місцеві органи влади, а також
юридичні особи та установи, які перебувають у власності або під контролем
України) передбачено такі категорії заяв:
B1 Пошкодження або знищення майна
B1.1 Пошкодження або знищення критичної інфраструктури
B1.2 Пошкодження або знищення не критичної інфраструктури
B1.3 Пошкодження або знищення житлового нерухомого майна -
житлових приміщень
B1.4 Пошкодження або знищення житлового нерухомого майна -
місць загального користування
B1.5 Пошкодження або знищення громадських будівель та споруд
B1.6 Інші втрати майна
B2 Втрата історичної, культурної та релігійної спадщини
B2.1 Пошкодження або знищення об'єктів чи будівель, які належать
до культурних цінностей
B2.2 Втрата об'єктів культурних цінностей
B3 Шкода навколишньому середовищу та природним ресурсам
B3.1 Екологічна шкода
B3.2 Виснаження або шкода природним ресурсам
B4 Державні гуманітарні витрати на підтримку постраждалого
населення в Україні
B5 Розмінування та очищення від нерозірваних боєприпасів
Нарешті, для юридичних осіб (крім тих, хто входить до категорії В),
передбачено такі категорії заяв:
C1 Пошкодження або знищення майна
C1.1 Пошкодження або знищення критичної інфраструктури
C1.2 Пошкодження або знищення не критичної інфраструктури
C1.3 Пошкодження або знищення житлового нерухомого майна -
житлових приміщень
C1.4 Пошкодження або знищення житлового нерухомого майна -
місць загального користування
C1.5 Пошкодження або знищення нежитлового нерухомого майна
(не пов'язане зі збитками для бізнесу)
C2 Втрата історичної, культурної та релігійної спадщини
C2.1 Пошкодження або знищення об'єктів чи будівель
C2.2 Втрата об'єктів культурних цінностей
C3 Збитки бізнесу та інші економічні втрати
C3.1 Пошкодження, знищення або втрата активів
C3.2 Втрата контролю над майном на тимчасово окупованих
територіях
C3.3 Переміщення (евакуація) бізнесу
C3.4 Інші економічні втрати
C4 Гуманітарні видатки
Правила подання заяв у кожній конкретній категорії та відповідні вимоги до доказової бази затверджуються окремо у вигляді форм заяв для кожної категорії.
Протягом 2024 р. Рада Реєстру прийняла форми та правила по всіх категоріях заяв, які можна буде подати до Реєстру. Більша частина з них вже затверджена Конференцією Учасників, а остання група з прийнятих Радою форм і правил планується до затвердження Конференцією у першій половині 2025 р.
Зі схваленими Реєстром формами та правилами подання заяв можна ознайомитися на вебсайті Реєстру: https://rd4u.coe.int/uk/documents.
Прийнятність заяв, їх подання та внесення до Реєстру
Для того, щоб заяву було внесено до Реєстру, вона повинна відповідати трьом критеріям прийнятності, що містяться в Статуті Реєстру. Так, заяви мають бути подані стосовно збитків, втрат чи шкоди, які були завдані: (і) 24 лютого 2022 року або пізніше; (іі) на території України в її міжнародно-визнаних кордонах, включаючи територіальні води; (ііі) міжнародно-протиправними діями Російської Федерації в Україні або проти України.
Як зазначалося вище, подання заяв здійснюється заявниками виключно через вебпортал Дія, що забезпечує спрощений та доступний спосіб подання заяв до Реєстру. У майбутньому заяви від фізичних осіб можна буде подати також через центри надання адміністративних послуг.
Жодної плати за подання заяви до Реєстру не стягується та не передбачається в майбутньому.
Більш детальні інструкції та роз’яснення про те, як подати заяву до Реєстру, можна знайти на веб-сайті Реєстру: https://rd4u.coe.int/uk/claims-and-process